Kaj je skupnega napravam na sliki?
Naprave na sliki potrebujejo za svoje delovanje baterije.
Zamislite si, kakšno bi bilo vaše življenje, če bi morali biti ob uporabi naprav, ki za svoje delovanje potrebujejo električni tok, vedno nekam priklopljeni s polnilnim kablom?
Baterije nekoč in danes
|
|
Baterije so se od odkritja do danes na videz zelo spremile, vendar temeljni principi delovanja ostajajo enaki.
Oglejmo si, kako so se baterije spreminjale od izuma do danes.
Bagdadska baterija
Leta 1936 so v bližini Bagdada izkopali okoli 20 cm visok glinen vrč, star približno 2000 let, iz obdobja Partskega cesarstva.
V glineni vrč je bila vstavljena bakrena cev z železno palico v sredini. Če vanj nalijemo kis, deluje kot galvanski člen z napetostjo od 1 do 2 volta. Vrč so poimenovali bagdadska baterija.
Ker uporabe elektrike v starodavnih časih ne moremo dokazati, je najverjetnejša razlaga, da so bagdadsko baterijo uporabljali za galvansko srebrenje oz. zlatenje nakita.
Luigi Galvani (1737-1798)
Odkritje galvanskega člena, osnovne enote baterije, je povezano z medicinskimi eksperimenti in ne kemijskimi.
Okoli leta 1780 je Luigi Galvani pri eksperimentiranju z žabjimi kraki opazil njihove premike, če se je dotaknil izpostavljenega živca na dveh mestih, z dvema različnima kovinama.
Zgodovinski viri namigujejo, da je pojav prvič opazil, ko mu je žena postregla žabje krake na pocinkanem krožniku.
Galvani je menil, da elektrika pride iz žabjega kraka in pojav poimenoval živalska elektrika.
Galvanijeve eksperimente je preizkusil tudi Volta in ugotovil, da pojavi niso vezani na živali.
Žabji kraki se skrčijo zaradi dveh različnih kovin in elektrolita med njima.
Alessandro Volta (1745-1827)
Leta 1800 je Alessandro Volta sestavil prvi preprosti galvanski člen iz ploščic cinka in srebra. Mednje je položil klobučevino, pomočeno v slanico.
Če povežemo več členov skupaj, dobimo Voltov steber, prvo baterijo.
Kasneje je preizkušal različne kombinacije in ugotovil, da dobi najboljše rezultate z bakrom in cinkom, kot elektrolit pa je uporabil razredčeno žveplovo kislino.
Volta je s svojim stolpom dokazal, da je mogoče elektriko generirati s pomočjo kemijskih reakcij.
John Frederic Daniell (1790-1845)
Daniell je nadgradil Voltov stolp z uporabo dveh različnih elektrolitov, bakrovega sulfata in žveplove kisline, ki ju je ločil z lončeno posodo.
Porozna lončena posoda je omogočala izmenjavo ionov, ne da bi se elektrolita mešala.
Elektrodi sta bili bakrena posoda in cinkova plošča.
Daniellov člen je bil veliko bolj varen, zato so ga uporabljali v telegrafskih postajah.
Gaston Planté (1834-1889)
Leta 1859 je francoski fizik Gaston Planté izumil prvo baterijo s svinčevima elektrodama, ki jo je bilo mogoče zopet napolniti s priključitvijo na zunanji vir napetosti.
Najprej jo je priključil na baterijo drugih galvanskih členov, kmalu pa so za polnjenje začeli uporabljati dinamostroj.
Svinčev akumulator se v skoraj nespremenjeni obliki uporablja v avtomobilih še danes.
Georges Leclanché (1839-1882)
Georges Leclanché je s kombinacijo ogljika in manganovega dioksida za katodo, cinka za anodo ter raztopino amonijevega klorida kot elektrolita, leta 1866 postavil nov mejnik v razvoju baterij.
Leclanchéjev ali “mokri” člen je predhodnik kasneje množično uporabljane cink-ogljikove baterije.
Znanstveniki so se posvetili razvoju “suhih” členov, saj zaradi tekočega elektrolita baterije niso mogli namestiti v poljuben položaj. Prvi prototipi so vsebovali vpojne materiale - celulozo, žagovino ali azbestna vlakna in tako elektrolitu preprečevali razlitje.
Carl Gassner (1839-1882)
Carl Gassner je leta 1886 pripravil “suhi” člen, kot izboljšan Leclanchéjev člen.
Iz amonijevega klorida in mavca je pripravil gosto pasto ter jo s katodo iz manganovega dioksida in grafitno palčko zaprl v cinkov lonček, ki je bil hkrati tudi anoda.
Takšno baterijo imenujemo suhi člen zato, ker elektrolit ni v tekoči obliki. Baterijo lahko obračamo brez skrbi, da bi se polili z jedko vsebino.
Gassnerjev tip “suhega” člena cink-ogljikove baterije, ki ga najpogosteje imenujemo kar Leclanchéjev suhi člen, je ostal konstrukcijsko nespremenjen in je služil kot podlaga za alkalne baterije, ki jih uporabljamo še danes.
Waldemar Junger (1869-1924)
Leta 1899 je švedski znanstvenik Waldemar Junger izumil nikelj-kadmijevo baterijo, z nikljem kot katodo, kadmijem kot anodo ter kalijevim hidroksidom kot elektrolitom.
Lahko so jo ponovno napolnili, imela je večjo energijsko gostoto kot svinčeva, vendar je bila dražja.
Nikelj-kadmijeva baterija je bila prva baterija z alkalnim elektrolitom.
Izdelavo priljubljenih in vzdržljivih NiCd baterij so v devetdesetih letih prejšnjega stoletja v Evropi prepovedali zaradi toksičnosti kadmija.
Thomas Alva Edison (1847-1931)
Edison je želel z lažjo in bolj zanesljivo baterijo od svinčeve prodreti na trg avtomobilov, ki so bili takrat pretežno električni.
Leta 1903 je patentiral nikelj-železovo baterijo z anodo iz železa, katodo iz niklja in kalijevega hidroksida kot elektrolita.
Zaradi slabega delovanja je moral baterijo začasno umakniti iz trga. V sedmih letih, kolikor je Edison potreboval za izboljšavo baterije, ga je prehitel Ford z bolj zanesljivim bencinskim modelom T in avtomobilska industrija se je obrnila v smer bencinskih motorjev.
Lewis Frederick Urry (1927-2004)
Urry je leta 1949 izdelal majhno baterijo iz manganovega dioksida kot katodo in cinka v prahu kot anodo v alkalnem mediju.
Uporaba cinka v prahu je povečala aktivno površino anode in podaljšala čas delovanja baterije.
Te alkalne baterije so po letu 1959 doživele velik komercialni uspeh, saj so bile majhne in so imele dolgo življenjsko dobo.
Vojna zajčkov, ali katera baterija zdrži dlje časa.
Stanford Robert Ovshinsky (1922-2012)
Ovshinsky je leta 1990 izdelal nikelj-metal hidridno baterijo, ki je zamenjala toksične nikelj-kadmijeve baterije. Kadmij na anodi je nadomestil z vodikom v obliki trdnega hidrida, katoda je nikelj, elektrolit pa kalijev hidroksid.
NiMH baterije so manjše, cenejše in okolju prijaznejše, saj jih lahko ponovno polnimo in recikliramo.
V devetdesetih letih prejšnjega stoletja so pripomogle k naglemu razvoju mobilne telefonije in prenosnih električnih naprav.
NiMH baterije so pogosta izbira napajanja v hibridnih vozilih.
Razvoj litijevih baterij
Prve eksperimente z litijem je izvedel že Gilbert Newton Lewis leta 1912, vendar so bile baterije z litijem zaradi njegove reaktivnosti zelo nevarne.
Primarne litijeve baterije so za širšo uporabo razvili v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja. Najprej za potrebe vojske, kasneje pa so zaradi vzdržljivosti in dolge življenjske dobe prešle v vsakdanjo rabo.
Danes jih veliko uporabljamo v obliki gumbnih baterij v medicinskih napravah, urah, alarmnih napravah, avtomobilskih ključih.
Leta 1991 je Sony na trg poslal prvo litij-ionsko baterijo, ki jo je bilo mogoče polniti, z grafitno anodo in katodo iz litijevega kobaltata LiCoO2.
Razvoj litij-ionskih baterij se je nadaljeval z iskanjem primernejših katod in elektrolita, v smer:
Galvanski člen
Galvanski člen je naprava, ki pretvarja kemijsko energijo snovi neposredno v električno energijo s pomočjo kemijskih reakcij oksidacije in redukcije.
Z galvanskim členom pridobivamo enosmerni električni tok, ki ga lahko uporabimo za opravljanje dela.
Vezavo več zaporedno vezanih galvanskih členov imenujemo BATERIJA.
Galvanski člen
Sestavljen je iz:
ELEKTRODA je običajno kovinska, lahko pa uporabimo tudi grafit.
ANODA je negativna elektroda, ki oddaja elektrone zunanjemu vezju, zato na njej poteka oksidacija.
KATODA je pozitivna elektroda, ki iz zunanjega vezja sprejema elektrone, zato na njej poteka redukcija.
ELEKTROLIT je tekočina, ki obliva elektrodi. Zaradi prisotnosti prostih ionov prevaja električni tok. Večinoma so to vodne raztopine kislin, baz ali soli.
Porozna PREGRADA deli galvanski člen na dva POLČLENA. Uporabimo jo takrat, ko imamo dva različna elektrolita. Omogoča prehod ionov med členoma, preprečuje mešanje elektrolitov in kratek stik med elektrodama.
Če polčlena nista ločena s porozno pregrado, za stik med elektrolitoma uporabimo ELEKTROLITSKI KLJUČ, cevko, napolnjeno z raztopino soli, ki ima na obeh koncih membrano ali preprosto le vato.
PREVODNIK je zunanji kovinski vodnik, navadno žica, s katerim sklenemo elektrodi. Prehajanje elektronov po prevodniku lahko izkoristimo za opravljanje dela.
Električni naboj v raztopinah elektrolitov prenašajo ioni, v kovinah pa elektroni.
Daniellov galvanski člen
Princip delovanja galvanskega člena najlažje razložimo na primeru Daniellovega člena.
Daniellov galvanski člen
Oglej si ANIMACIJO delovanja Daniellovega galvanskega člena.
V levem, CINKOVEM POLČLENU, poteka oksidacija cinka.
Anoda je cinkova ploščica, elektrolit pa je vodna raztopina cinkovega sulfata ZnSO4, ki vsebuje Zn2+ ione.
Reakcija oksidacije cinka: Zn(s) → Zn2+(aq) + 2 e-
V desnem, BAKROVEM POLČLENU, poteka redukcija bakra.
Katoda je bakrova ploščica, elektrolit pa vodna raztopina bakrovega sulfata CuSO4, ki vsebuje Cu2+ ione.
Reakcija redukcije bakra: Cu2+(aq) + 2 e- → Cu(s)
Ko vzpostavimo zunanji tokokrog, stečejo elektroni iz cinkove elektrode prek prevodnika na bakrovo elektrodo. Cink se raztaplja, v raztopini se povečuje količina cinkovih Zn2+ ionov.
Bakrovi ioni v raztopini sprejmejo vsak po dva elektrona in se izločijo na katodi. Količina bakrovih Cu2+ ionov v raztopini se zmanjšuje, količina bakra na katodi pa povečuje.
Skupna reakcija: Zn(s) + Cu2+(aq) → Zn2+(aq) + Cu(s)
Električni tokokrog je sklenjen, saj ioni, ki so nosilci električnega naboja, prehajajo skozi elektrolitski ključ, ki uravnoteži naboj med členoma.
Pozitivno nabiti ioni potujejo proti bakrovem polčlenu, negativno nabiti ioni pa proti cinkovem polčlenu.
Reakcija poteka toliko časa, dokler se ne porabi cink ali zmanjka bakrovih ionov v raztopini.
Daniellov člen je primer baterije, ki jo po izrabi ne moremo več napolniti in jo zavržemo.
Pri baterijah, ki jih lahko ponovno polnimo, lahko elektrodi obnovimo s procesom obratne oksidacijsko – redukcijske reakcije → ELEKTROLIZE.
V nasprotni smeri praznjenja pošljemo električni tok iz zunanjega vira, dokler se stanje elektrod in elektrolita ne povrne v začetno.
Oglej si ANIMACIJO ELEKTROLIZE.
Osnovne značilnosti baterij
Vezavo več zaporedno vezanih galvanskih členov imenujemo BATERIJA.
AKUMULATOR je galvanski člen, ki ga po uporabi ne zavržemo in ga lahko ponovno napolnimo.
Polnjenje in praznjenje, kjer akumulator sprejema in oddaja nakopičeno energijo, imenujemo CIKEL. Akumulator zmore več sto ciklov, preden postane neuporaben, odvisno od načina uporabe in vzdrževanja.
Osnovne značilnosti baterij
ELEKTRIČNA NAPETOST baterije je odvisna od vrste elektrod, elektrolita, njegove koncentracije in števila zaporedno vezanih členov. Enota za merjenje je volt (V), merimo jo z voltmetrom. Lahko jo izmerimo ali izračunamo.
Napetost Daniellovega člena je 1,1 V, napetost alkalne baterije 1,5 V, napetost avtomobilskega akumulatorja pa 12 V.
KAPACITETA nam pove, koliko energije lahko baterija uskladišči. Izrazimo jo z električnim tokom A, ki ga lahko baterija proizvaja določeno število ur. Enota za kapaciteto je amperska ura Ah.
GOSTOTA ENERGIJE predstavlja največjo možno količino električne energije, ki bi jo v idealnem primeru baterija lahko oddala. Odvisna je od kapacitete in napetosti. Izrazimo jo z enoto vatna ura Wh.
Kapaciteto in gostoto energije lahko ponazorimo s steklenico in kozarcem.
Količina vode v steklenici je kapaciteta, hitrost iztekanja vode v kozarec pa je gostota energije.
Oblika in velikost baterij
Pri načrtovanju oblike baterij je potrebno paziti na razmerje med površino in prostornino, da se toplota, ki se sprošča pri reakcijah, čim prej odvede.
Baterije, ki jih uporabljamo za majhne obremenitve, imajo lahko majhno površino na prostornino. Baterije, ki jih uporabljamo pri večjih obremenitvah, pa morajo imeti večjo površino na volumen.
Cilindrična oblika baterij:
|
|
|
Prizmatična oblika baterij:
|
|
Gumbasta oblika baterij:
|
|
Ploščata oblika baterij:
|
|
|
|
Osnovna delitev baterij
Baterije delimo glede na to, ali jih lahko polnimo.
Primarnih baterij ne polnimo, sekundarne lahko polnimo več stokrat.
Primarne baterije
CINK-OGLJIKOVA (ZnC) BATERIJA ali Leclanchéjev suhi člen:
Skupna kemijska reakcija:
Zn + 2 MnO2 + NH4Cl + H2O → 2 MnOOH + NH3 + Zn(OH)Cl
|
|
ALKALNA BATERIJA:
Skupna kemijska reakcija:
2 MnO2 + Zn + 2 H2O → 2 MnOOH + Zn(OH)2
|
|
LITIJEVA BATERIJA:
Skupna kemijska reakcija z najpogostejšo katodo:
Li + MnO2 → LiMnO2
|
|
|
SEKUNDARNE BATERIJE
|
|
|
SVINČEV AKUMULATOR:
Skupna kemijska reakcija:
Pb + PbO2 + 2 H2SO4 ←→ 2 PbSO4 + 2H2O
|
|
Akumulator je vir napetosti in med uporabo deluje enako kot galvanski člen. Po sklenjenem električnem krogu, v katerega je vključen porabnik, poganja električni tok. Ob tem se prazni, oddaja električno delo, skupna notranja energija pa se mu zmanjšuje.
Ob polnjenju ga priključimo na zunanji vir napetosti (alternator, ali posebej prilagojen polnilnik za električno omrežje).
Pozitivno elektrodo zvežemo z negativnim priključkom polnilnika, negativno elektrodo pa s pozitivnim priključkom polnilnika. Zunanji polnilnik pri polnjenju poganja v akumulatorju tok in s tem kemijske reakcije v nasprotni smeri.
Akumulatorju tako dovajamo električno delo, skupna notranja energija se povečuje. Napolnjen akumulator lahko zopet uporabimo kot vir napetosti.
NIKELJ-KADMIJEVA (NiCd) BATERIJA:
Skupna kemijska reakcija:
2 NiOOH + Cd + 2 H2O ←→ 2 Ni(OH)2 + Cd(OH)2
|
Baterije, ki so podvržene cikličnemu praznjenju in polnjenju (npr. v satelitih, ki krožijo po stalnih tirnicah), si zapomnijo koliko energije so v prejšnjih ciklih prejele ali oddale in kasneje ne oddajo oz. sprejmejo več energije, četudi bi teoretično morale imeti višjo kapaciteto.
V novejših NiCd baterijah sicer ni cikličnega spominskega efekta, so pa baterije podvržene tvorbi kristalov, ki ravno tako znižujejo kapaciteto.
Spominski efekt preprečimo tako, da praznjenje v nobenem ciklu ni enako, baterijo pa enkrat mesečno pred polnjenjem izpraznimo in jo nato napolnemo.
Spominskemu efektu so podvržene tudi NiMH baterije, vendar v manjši meri kot NiCd.
Litij-ionske baterije spominskega efekta nimajo.
O nikelj-kadmijevi bateriji in spominskem efektu si lahko več prebereš na Wikipediji.
NIKELJ-METAL HIDRIDNA (NiMH) BATERIJA:
Poenostavljena skupna kemijska reakcija, kjer z M označimo kovino:
MH + NiOOH ←→ M + Ni(OH)2
|
|
|
LITIJ-IONSKE BATERIJE:
|
|
Litij-ionske baterije nimajo izraženega spominskega efekta, zato jih lahko polnimo delno izpraznjene.
Priporoča se, da napolnjenost baterije ne pade pod 30 %, pri polnjenju pa se izogibajmo napolnjenosti nad 95 %.
Izjemoma se priporoča popolno praznjenje in nato polnjenje do 100 % zaradi kalibracije baterije (težave zaradi elektronike in ne baterije), vendar ne več kot enkrat mesečno.
Delovanje litij-ionskih baterij
Delovanje litij-ionskih baterij je nekoliko drugačno, saj litijev kation sodeluje v kemijskih reakcijah na obeh elektrodah.
Pri praznjenju v grafitni strukturi vgrajeni litijevi ioni oddajo elektron, se od tam umaknejo in se vgradijo v oksidno strukturo, kjer sprejmejo elektron.
Pri polnjenju litijevi ioni vgrajeni v oksidni strukturi oddajo elektron, se od tam umaknejo in se vgradijo nazaj v grafitno strukturo, kjer elektron sprejmejo.
Elektrodi loči brezvodni elektrolit, ki omogoča prenos litijevih ionov med njima.
Animacija delovanja litij-ionske baterije
Kako podaljšati življenjsko dobo litij-ionskim baterijam?
Varna uporaba baterij
IZTEKANJE:
EKSPLOZIJO ali POŽAR lahko povzročite:
KRATEK STIK nastane zaradi neposredne povezave med pozitivnim in negativnim polom baterije, brez priključenega vmesnega porabnika. Visok električni tok, ki steče skozi baterijo, povzroči lokalno pregretost, razlitje vsebine, vžig ali celo eksplozijo.
ZAUŽITJE Nekatere baterije so lahko ob zaužitju smrtno nevarne, toksične pa so tudi spojine, ki jih vsebujejo.
Baterije je potrebno hraniti izven dosega otrok.
Ob zaužitju je potreben takojšen obisk zdravnika.
Ekologija
Razvoj novih baterij:
V Sloveniji imamo na Kemijskem inštitutu zelo uspešno skupino raziskovalcev, ki jih vodi dr. Robert Dominko. V okviru projekta Eurolis, ki se uspešno nadaljuje v projekt Helis, se ukvarjajo s temeljnimi raziskavami litij-žveplovih akumulatorjev, v sodelovanju s Hondo pa razvijajo magnezij-žveplove baterije.
Litij-žveplovi akumulatorji so zanimivi zaradi žvepla, ki je lažje, dostopnejše in posledično cenejše. Z žveplom se izognemo tudi niklju in kobaltu.
Takšne baterije so zelo zanimive ne le za avtomobilsko industrijo, temveč tudi za vesoljsko (dviganje satelitov v orbito) ter vojsko, saj so veliko lažje od že obstoječih.
Uporaba baterij v prihodnosti
ELEKTRIČNA VOZILA predstavljajo velik del razvoja baterij. Zaradi zmanjševanja fosilnih zalog goriva in vse večjega problema izpusta CO2 ter ostalih izpušnih plinov, postajajo čedalje bolj pomemben del predvsem mest, saj neposredno ne onesnažujejo okolja z izpusti in tako pripomorejo k čistejšemu zraku.
HIŠNI HRANILNIKI ENERGIJE so velike baterije, ki napajajo celotna gospodinjstva.
Polnimo jih takrat, ko imamo poceni vir električne energije – ponoči iz električnega omrežja, ali podnevi s presežki lastne sončne elektrarne.
Uporabljamo jih v času višjih cen energije oz. ponoči. Omogočajo nam neodvisnost od električnega omrežja oz. rezervno električno energijo ob izpadih omrežja (žled).
PAMETNA OMREŽJA so elektroenergetska omrežja, ki z uporabo informacijsko-komunikacijskih tehnologij, s primernim odzivom ob večji proizvodnji električne energije iz obnovljivih virov zmanjšajo porabo fosilnih goriv, presežke pa shranijo v baterijah.
Ob večjih vetrnih ali sončnih elektrarnah v tujini gradijo VELIKE BATERIJE, ki shranjujejo presežno električno energijo v času delovanja in jo oddajajo v omrežje, ko elektrarne ne delujejo (brezvetrje, noč).
Velike baterije štejejo več deset ali sto tisoč členov, večinoma litij-ionskih baterij.
VIRI SLIK
Kopač, D. (2009). Baterije. Seminarska naloga, Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Fakulteta za matematiko in fiziko, Oddelek za fiziko. Dostopno na spletu, citirano 31.8. 2016.
Štirn, S. (2016). Baterije – e-učna enota. Diplomsko delo, Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta.
Voršič, J. in Orgulan, A. (1996). Pretvarjanje v električno energijo. Maribor: Fakulteta za elektrotehniko, računalništvo in informatiko. Dostopno na spletu, citirano 31. 8. 2016.
Spletni viri slik so zbrani s povezavami v Pinterest albumu.